Tuesday, August 11, 2009

ADE AKU KESAH?

“Ak nak cari pompuan yg muke lawa,prangai lain hal,”umum aku suatu ketika dahulu.

“Nape lak camtu?”tanya seorang kawan berstatus sahabat terapat.

“Ye la,muke pompuan da xle ubah.Kalo sblum kawen xlawa,lepas kawin pon xlawa la..lain la perangai,perangai bole ubah,”terang aku bersungguh-sungguh. Aku yakin pendirianku ini betul,tepat dan persis.Namun,suatu hari,tengah aku termenung jauh,aku terfikir bahawa pendapat aku ini salah.

“Lepas kawin,bole ke ak ubah pompuan tu jadi isteri solehah.Ak bukan orang yang beriman sangat,ilmu agama pun xde sangat.Ak cakap ak nak ubah bini ak lepas kawin seolah-olah ak kate hidayah tu milik ak. Ak bole ubah sesiapa ak nak..Astaghfirullah hal azim..ya Allah,ampunkan ak..ak lupe hidayah milik mu…aq lupe nabi pun x mampu mengubah bpk saudarenye..”ak bermonolog panjang.

Bila direnung kembali,secara kasarnya,memang wajah seseorang itu tidak boleh berubah.Jika mukanya penuh dengan jerawat,maka dari awal sampai akhirlah mukanya akan dipenuhi dengan jerawat.Tapi,apa yang boleh berubah,perasaan kita terhadapnya.Mungkin pada awal perkahwinan, jerawat itu sangat2 dibenci tapi bila da ok,jerawat itulah yang digila-gila.hahaha..sape taw kn.. Apa yang ak cube terangkan,apa yang dilihat itu tidak akan berubah buat selama-lamanya,kalau kayu maka kayu lah yang dilihat tapi bagaimana kita melihat,itulah yang boleh diubah. camtu la gak dgn persepsi manusie..

Apa yang korang nmpk dengan gambar di bawah?



Apabila dilakukan servey,rata-rata menjawab ‘tanda soal’.Namun harus korang ketahui bahawa ada yang menjawab ‘dakwat hitam’ dan ada juga yang menjawab ’satu kertas putih yang ada kotoran’.Fikirkan,1 gambar, 1 objek tapi banyak pandangan. Itulah yang ak cuba sampaikan,sememangnya wajah seseorang tidak akan berubah namun perasaan korang terhadapnya, pendapat korang terhadapnya, boleh berubah.

Perangai manusia itu tidak boleh berubah. Apa yang berubah adalah bagaimana dia menterjemahkan akhlaknya."
setuju ke.. ak sebagai seorang yang sangat streotype pada awalnya pasti akan menolak mentah2 statement ini. malah, banyak kali juga bertikam lidah dengan rakan-rakanku apabila aku mengeluarkan kenyataan seperti itu..

namun, akhirnya aku faham.. setiap orang mempunyai personaliti sendiri,(bahasa sopannya..). ada yang secara semulajadi nya penuh dgn sifat yang ceria, gemar berjenaka dan sangat disenangi. tapi, masih ada juga mereka yang tidak puas hati dengan personaliti yang aku leh katakan sbg "adorable" neh.. apatah lagi untuk orang yg macam ak neh kan.. yang ak bole definisikan sbg seorang yg selalu murung, muram, moody, menyedihkan..lagi la ramai owg yang tak puas hati kan..

bak kate kawan ak.."kalo setakat 2 3 orang je yg ckp camtu, ko x yah kesah je".. betul. kenapa nk susahkan hati sebab orang lain. yang penting kita bahagia menjadi diri kita..sebab itulah identiti kita..kalau ade yang x puas hati, lain hal!.ade ak kesah?

10 comments:

aya harith said...

gud2!!

ehe~

nasevh said...

hehehe..

thx..

lme x jenguk blog ak ek

Jard The Great said...

=p... ku singgah dari blog aya harith..

nasevh said...

xpe..
blog neh terbuka menyambut kehadiran anda...=)

Anonymous said...

hahaha..
aq pun x kisah!

fairuz said...

I just hope that every guys in the world realize this... the fact that pretty girls wouldn't stay juicy forever.

nasevh said...

anonymous~
urm..
yela2..same2 x kesah~
lalala..

nasevh said...

fairuz~
hurmm
sesetengah owg mendefinisikan cantik dengan cara diowg sendiri..
nk wat cane kn..itu hak masing2..=)

puteralilin said...

aloha..
org kan lain2..
beser le tuh kn..
selera org kn..

nasevh said...

camtula..
selera owg len2 kn..
xpe la..
(ayat cam da pasrah je..hahaha)