Friday, March 19, 2010

KALO KTE JAHAT NAK SALAHKAN SAPE??

Salam semua.. salam ptg jumaat yg indah.. hari ni lepas sembahyang jumaat takde kelas ptg. So bolehlah lepak2 ptg ni.. selalunya ptg2 macam ni mmg takde keje laen, membuta je la. tapi arini segar pulak mata ni. blogwalking kejap.. tetebe terase nak mengarang pulak.. hehehe..

Sebenarnya dah lame aku x wat post2 macam ni.. maksud aku post-korek-kua-isi-otak.. i hahaha.. mesti x paham kan.. maksud aku, post berbentok pendapat aku sendiri pasal segala2 yg berlaku kt sekeliling ni.. sebabnya aku takot blog neh jadik balek cam dulu.. huhuhu..

Tapi kali ni aku terpanggil pulak nak cite pendapat aku pasal topik satu ni.. sejak2 akhir ni aku banyak terpikir pasal mende ni. yelah aku pon bukan la baek sangat kan, so bila da bwat jahat tu terpikir pulak sebab ape kte leh jadi macam tu..

Kurangnya didikan ibu bapa..

pic mama ngan abah.. rase nk balek uma je..




ibu bapa terlalu sibuk dengan kerja.. bla3x.. biasa nya time sekola dulu ni lah jawapan yg aku salu guna.. tapi betol ke??? kalo kte pk dari satu segi mmg la betol. kalo mak bapak da sibok sgt, anak2 remaja kesunyian mula lah carik keseronakan di luar rumah.. tp bila dipikirkan balek, mak bapak kita sibuk2 keja tu untuk sape? makan, baju, yuran sekola, buku... sume untuk kita jugak.. aku rase mak bapak x patot langsong dipersalahkan dlm hal ni. mak napak kite da bwat yg terbaek mendidik memastikan kite jadi orang.. bukan jadi hantu..


pengaroh rakan sebaya.. satu lagi jawapan yg feymes aku penah guna dulu.. mungkin betol.. dulu aku penah gak kawan2 dgn mereka yg berstatus samseng taek minyak sek.. dan kalo nk diingatkan balek mmg aku pon agak hampeh la ketika tu.. tapi pastu bile aku da berkawan pulak ngan mereka yg berstatus manusia, mmg aku leh nampak perbezaan diri aku dulu dan sekarang. kalo bayangkan aku teros gak kawan ngan dak2 samseng tu da tentu2 hidop aku da anco skang ni.. (untuk pengetahuan kowg jugak, budak2 tu pon sekarang da ramai yg tersadai kat ladang2 kelapa sawit.. bawah2 jambatan tunggu mase nk masok dalam je)













kawan2 aku sume baek kot.. baek ke???hahah

media massa dan elektronik???



pon satu hal..mengajo je mende bukan2.. kalo waktu ptg2 macam ni kt tv3 mesti nga tayangkan cite latin tetek membuak2.. bercium2 cam binatang.. pastu budak2 yg x sekola ptg pon tengok.. seyes, dulu pon aku jadi horny gak tengok cite2 camtu.. yela zaman nga gatal merenyam2.. hakhak.. pastu mula la nak try.. ishk3.. nasib baek aku maseh dapat mengawal diri ni lagi.. tapi camne kalo ade peluang... hah sape nak jawab tu??



rosalinda ayya mor... ayyamor~



x kesah la sape yg salah sebenarnya.. tu sume faktor luaran je.. tu sume cume mekanisme kite nak melepaskan diri menyalahkan orang laen.. yang paling sebenarnya bersalah diri kite sendiri.. terpengaroh dengan sape pon tapi akhirnya yg buat jahat tu tangan kite sendiri gak.. Da sedap nak buat taek kt orang laen pulak.. so kalo da bwat salah tu, ape2 t korang tanggung la sendiri akibat nya. jangan nk menyusahkan mak bapak korang pulak. Da berani buat, berani la tanggong !




7 comments:

~ نورحياتي ~ said...

hahahaha..ada2 ja ko ni tau..nasib pandai mengawal diri..bes ceta rosalinda tuhh..wakakak..

actually,suma ni depend dr diri setiap individu tu masing2..kalau dia pkir jahat,maka jahat la dan sebaliknya..

:)

saya_arief said...

iya..
semuanya b'balik kepada hati kite..
ikotkan hati badan....
aku da lupe peribahase tuh..

nas aliff said...

saje nk wat entry pasal mende neh..
byk sgt precursor la myebabkn aku terpikir psl tuh..
ak kesian kt mak bapak jd mgse keadaan kesetanan anak mereka~

~iceq~ said...

kawan2 ko mmg r sumenyer baek2..termasuk la yg bg komen nie..ekekek~~

papepun,salahkn diri sndiri dlu b4 salahkan org lain..huhu~

nas aliff said...

hahaha..
betoi2..
line la kwn yg plg baekkkkk..
hihi

Alynn Notnot said...

setuju! ;) yg pnting diri kita kne pandai lawan faktor2 luaran tu ;)

nn said...

salahkan diri sendiri yang tak tahan dengan nafsu. huhu