Thursday, February 17, 2011

aku terima nikahnya...

da lame rasenye x post entry baru.. bkan setakat berhabuk.. dah tahap berkarat da laman sesawang nie.. x kisah la.. aku tulis bila aku rase nk tulis.. bole kan macam tu? hehe =)

"jom kawen!"

erk.. kawen? neh seyes ke ndak neh? u mean kawen yg kene salam ngan tok kadi .. kene terime akad sebagainya tuh??? awak.. betol ke neh? seyes ke neh.. huuuu..

cube bayangkan kalau ada orang tetibe ajak korang kahwin.. walaupun baru 2 3 bulan kenal.. dan korang x pernah jumpe.. dan korang masih belajar.. dan korang masih lagi muda.. dan yang penting, yang dia kelihatan betul-betul serius!

nak terime ke dak neh??????????

bagi aku yang da dibesarkan dengan peringatan jangan-kahwin-awal-punya-prinsip memang x terima lah hal-hal kahwin awal neh.. banyak lagi yang aku nak buat.. nak balas susah payah mak bapak aku dulu.. nak kasi diorang senang.. pastu baru aku nak settle down.. tu pon make sure financial condition sume da stabil... aku xnak kahwin pakai duet mak bapak aku..

kalau nak tunggu tu sume, memang ko x kawen la weh!

ape plak... ape yang dikejar-kejar sangat.. lagipun kalau si dia tuh betol-betol ikhlas kat kowang, selame mane pon dia sanggop tunggu.. ambil dulu masa untuk lebih mengenali pasangan yang bakal kowang kahwini.. sebab kene ingat yang dengan dia lah kowang akan habiskan sisa-sisa hidup kowang.. bukan untuk sehari dua hari.. tapi mungkin 30 40 tahun sampai kowang tinggalkan dunia nie.. aku pegang prinsip "KALAU DA JODOH TUH X KEMANE LA WEH.."

Tp. mcm mane kalo dia tu betol2 jodoh kte.. aku x nak terlepas satu2nya peluang untuk mengecapi kebahagiaan dan menyesal seumur hidup..

memang tu aku x nafikan, ALLAH tu maha berkuasa.. mungkin DIA sengaja nak menguji kita.. DIA tetapkan qada dan qadar kita bertemu jodoh lebih awal.. dan temukan seorang insan yang baik dan benar-benar ikhlas kepada kita.. seterusnya mampu membimbing kita ke jalan yang diredhai-NYA.. satu je nasihat aku.. banyak2 kan lah solat isktihakharah.. minta petunjuk daripada ALLAH supaya diberikan petanda dan hidayah kepada jawapan yang kita cari.. sebab tiada yang lebih mengetahui seseatu itu selain dari ALLAH YANG MAHA MENGETAHUI...



No comments: