Sunday, March 7, 2010

bukan sekadar diam..

penah x kowg da tulih2 entry.. tapi ble nk tekan butang publish post tu rase cam berat ati je.. aku salu kot.. lagi2 kalo entry2 yg ade cam mainan perasaan yg feeling2 tuh.. huhu. so cume tinggal sekadar draft je la..Draft itu tidak akan aku publish. Kadangkala kita ingin meluahkan perasaan, tapi bila sudah terluah kita berfikir adalah lebih baik kita tidak melakukan demikian. Itu yang aku rasa pagi ini.

Bila kita sudah melukakan hati seseorang yang dekat dengan kita baru kita sedar akhirnya hati kita juga yang merasa pedihnya dan kita berfikir lebih baik kita pendamkan saja dan satu masa nanti biar ia hilang dengan sendiri sehingga kita pun terlupa kita pernah merasa sebegitu.

Ia ibarat mimpi yang kita lupa setiap kali terjaga dari tidur dan kita pun meneruskan kehidupan ini dengan lebih baik lagi tanpa ada penyesalan.

Aku penah dengar syair Jarir bin ‘Athiyah …

Diam adalah keindahan bagi orang bodoh, akal seseorang dapat diketahui dari kata²nya, dan tidak berakalnya seseorang juga tampak dari kata²nya.

sekurang² jari jemari aku x menulis sesuatu yang akan menyakiti hati seseorang. Hidup biar sedap…!!!

note kecik~ Rasulullah SAW pesan kalau kita pandai cakap, cakaplah, bagi ilmu, mengajar, ada nilai Akhirat. Kalau kita cakap tak pandai, lebih baik diam untuk berfikir atau berzikir. Orang yang tak takut Tuhan, tak kenal Tuhan, kemudian dia nak buat secara zahir tak boleh, sebab dia orang biasa, duit tak ada, kemampuan tak ada, bila dia nak tidur, macam-macam datang. Sebenarnya walau nampak baik, dia bukan baik. Dia sedang menempah Neraka. Dia buat nilai Neraka. Janganlah diam kita itu menipu diri kita. Kita sangka kita tak jahat tapi kita fikir benda jahat. Jahatlah kita... erk.. terase lak aku.. hu hu hu

5 comments:

Na said...

diam2 ubi berisi...hahaha....

tricksrex said...

erkkkk..

~iceq~ said...

aku pernah!!ngeh2~
tp aku xtgal draf la,aku press backspace je..huahua~~

farah najwa said...

post yg aku tgu2.

[zikeryhassan] said...

jangan bila kita diam orang pijak kita sudahlah.