Sunday, September 13, 2009

album dari hati : episod 9~


MEMANG AKU YANG SALAH..

Apa yg mau dikata, lembaran ini aku xde cerita yang cukup mengharukan untuk ditulis. Begitu pula dengan mende di sekitarku, semua berjalan seperti biasanya. Bahkan selama hidupku pun aku tak pernah mengalami hari-hari yang cukup mengharukan untuk ditulis...hahaha..iye ke?
Tapi bicara tentang maaf, ada sebuah kejadian yang masih maseh aku ingat sampai sekarang. Tepatnya ketika aku sekola menengah.ting3.. Ceritanya begini.


Hari itu—aku lupa entah pelajaran apa, cikgu meminta kami untuk ke depan selesaikan kerja rumah di papan tulis. Satu persatu teman maju dan selesaikan soalan pertama. Tapi semua salah, akupun mencoba untuk try wat, dan ternyata juga salah. Ketika aku nak duduk secara beraeridynamik ketika cikgu tu mengatakan jawapanku salah dan aku menjawab, “aduss salah jugak”.
Beberapa pelajar lain juga kedepan mengerjakan soalan yang sama tapi tetap saja salah. Setelah tidak ada yang berjaya, cikgu tadi berbicara. “Jika tiada siapa yang tadi tidak terima saya salahkan dan tak mau meminta maaf pada saya maka pelajaran tidak saya teruskan,” katanya tanpa menunjuk seorang pun di antara kami.
Semua diam, aku pon diam sbb tak merasa bersalah. Cikgu itu pun keluar dan mengatakan tidak akan mengajar di kelas ini lagi jika pelajar tadi tidak meminta maaf. Semua murid saling pandang satu sama len, seorang pelajar yang ada di depanku bersuara, “mungkin dia tersinggung dengan ayat ko tadi”.
Aku berpikir dan bertanya pada dia dan diri sendiri, “ayat yang mana?”
“Itu ayat ko waktu kamu selesai jawab kat papan tulis,” jawabnya.
Aku mencoba berpikir dan mengingati kembali ape yang tlah kukatakan yang sekiranya menyinggung perasaan cikgu tadi. Tapi aku gagal.
“tu lah, ayat ko, aduss salah jugak,” kata teman di depanku.
Meskipon cam aneh+pelek2 sket dengan ketersinggungan cikgu tadi. Aku tetap pergi ke bilik guru nak mintak maaf. Aku tak mau teman sekelasku terkena getah dari perbuatanku. Atau mungkin aku memang salah sbb tidak berhati-hati bile bercakap. Setidaknya setelah kejadian itu aku lebih berhati-hati dalam berbicara.umm yeke?
hahaha..cam tak je..

p/s penaja: ak x tau..kadang2 kte taw bende tu yg kte bwat tu salah..tp kte mseh bwat jugak.. bkn sbb x sedar tp x taw la ble ade mase kte x mampu nk kawal diri kte yg satu lg itu..ade kah sume kesalahan tu bole setel ngan mintak maap je..x semua kn..tu cume satu defense mechanism kte utk diberi peluang nk wat kesalahan yg same pade hari2 esok..sampai tbe mase xde sape pon nk percaya kt kte lagi..tp ape nk wat..kte kene tggung segala tindakan yg kte da bwat..kalo takot owg hukum kte, jgn la berani2 nk wat hal..uumm~



6 comments:

nizam baharin said...

ahhahah..aku tak tau plak ayat "aduss salah jugak" tu merupakan satu penghinaan pada cikgu kau..aku rasa ayat tu menunjukkan rasa kecewa kau tak dpt jwb soalan tu dengan betol. hee. maybe cikgu tu bad mood kot hari tu :D

nasevh said...

hehe..
tu la pasal..
smpi skng ak mseh tertanye2..
myb dye nga dtg bulan kot kn..oppss.
bro tym neh nga siang ke mlm ek kt cne tuh?

nizam baharin said...

ahahah time aku post comment kat kau ni..mlm :)

nasevh said...

woh..
umm..terbalik lak ye..
huish..bez syall dpt study
abroad..

fairuz said...

salam, betul3.. setuju ngan tindakan kau tu.Sbb wlupun cikgu tu sensitive, kite tetap kne minta maaf sbb nak dpt keberkatan ilmu yg dia dah curahkan selama dia mengajar. Ilmu yg kite dpt semuanya dari Allah dan Allah pilih cikgu sbgai perantara, jd... hargailah cikgu kita.

nasevh said...

hehehe..
sbnrnye ak neh mmg penakot sket..
xnk la nnt dipersalahkan kalo2
cikgu tu x puas ati nga satu klas kn..
sbb tu ak minx mhap..hehe