Wednesday, July 8, 2009

~angkare kebosanan~

YANG KURIK ITU KUNDI, YANG MERAH ITU SAGA
YANG CANTIK ITU BUDI, YANG INDAH ITU BAHASA..

betul x tipu..lagi2 dibuktikan ngan pepatah nenek moyang kite yg kreatip lg berseni..tp
lagi berseni..lagi kreati.. kite sbg generasi pewaris..
kalo x caye..usha kt bawah neh..hehehe..

1. Kemana tumpahnya kuah kalau tidak ke bawah

2. Tak lapuk dek hujan, tak lekang macam rambutan

3. Tiada rotan, pelempang berguna juga

4. Biar lambat asalkan tak cepat

5. Biar putih tulang, jangan kuning gigi

6. Di mana ada gula di situ adalah gula-gula

7. Kalah jadi abu, menang jadi arang, seri jadi abu bakar

8. Carik-carik bulu ayam, lama-lama jadi shuttlecock

9. Secupak takkan jadi 18 cupak

10. Gajah mati meninggalkan gading, udang harimau mati meninggalkan kulit,
manusia mati meninggal dunia

11. Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula makanan di dalam mulut.
12. Harapkan pagar, pagar tidak boleh diharap

13. Alang-alang mandi biar guna sabun

14. Berapa berat mata memandang, berat lagi seguni beras

15. Cubit paha kanan, paha kiri tak rasa apa-apa pun

16. Diam-diam ubi berisi, diam-diam orang... bisu

17. Hidup segan mati di tanam

18. Ikut hati mati, ikut rasa merasa

19. Lembu punya susu cap teko dapat nama

20. Sehari selambar benang lama-lama benang habis

21. Jika kail panjang sejengkal, beli le yang panjang sikit kalau nak ngail
di laut (beli la pukat tunda lagi baik)

22. Hendak seribu daya, tak hendak tak apa

23. Membujur lalu melintang pukang

24. Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik
hari tak hujan

25. Sebab pulut santan binasa, sebab mulut habis pulut

26. Kecil-kecil cili padi, kecil lagi biji cili

27. Kalau sudi katakan sudi, kalau tak sudi boleh belah

Hak cipta tidak dipelihara sepenuhnya. kalau ada yg rase2 post neh cam menarik je..dan ingin dikongsi

bersama, sila-silakanlah mencopy and mengepaste.. nasevh=)


14 comments:

sue_aya said...

hoho~kamu rupenye..hahaha
mcm penah di dgr pepatah kbuhsanan tue..ahahaha

farah najwa said...

andainye aku msh ade mse utk buson sptmu..sonoknye~

fairuz said...

very funny.. kerana nila setitik habis rosak pepatah melayu.

nasevh said...

sue-aya~
ye sye..
junior mu yg tersyg..
haha..
mcm penah dgr ek..haha

farah~
nape bz sgt eh..
ak da xde keje ler..
jgn smpi kne saman ngan a.samad said sude..hehe

nasevh said...

5ruz~
hehe..
tu namenye owg xdek keje..
hehe..
tp anda ade bakat gak la..
bley join..haha

cambesje said...

x de byk lg ke peribahasa tu??

nasevh said...

alangkah malangnye..
sye ketandusan idea ler..
any idea?
hehehe

cambesje said...

jawab tagged dr aku~~

nasevh said...

adakah itu jwpn bg sokln di ats?
hahaha..
xpela.
insyallah akn di usahekn..
heegege

cambesje said...

iye, dah ko x tau nk wat, aku tlg bg ko keje sket~~

nasevh said...

wah..
bek sgguh ati kamo..
hahaha..
nnt2 la ak wat ye..

farah najwa said...

aku dah full dah...

nasevh said...

full ape nye neh..
gue kureng paham ler..
hakahak

farah najwa said...

mksdnye dah bz la..mlm2 da de meeting..evry wik de klas 5-7pm..ape kes.